Promocja sprzedaży

Promocja sprzedażyPromocja sprzedaży bywa nazywana promocją dodatkową lub uzupełniającą. Często łączone są w niej te wszystkie elementy, które nie mieszczą się w innych kategoriach i które ciężko jest zaszufladkować.

Wszystko to sprawia, że na promocję sprzedaży składa się wiele działań oraz środków stosowanych przez przedsiębiorstwo w celu zwiększenia sprzedaży danego produktu poprzez podkreślenie jego wyjątkowej atrakcyjności oraz dodania do niego wszystkich tych czynników, które dla klientów mogą stać się dodatkową zachętą do dokonania określonego zakupu.

Zakres czasowy promocji sprzedaży

Promocja sprzedaży ma zazwyczaj ściśle określony zakres czasowy. Jej celem jest szybka sprzedaż produktu w krótkim okresie czasu. Ważna jest tu zatem odpowiednia taktyka oraz koncentracja na tych działaniach, które mogą przyczynić się do nagłego wzrostu sprzedaży w planowanym terminie. Efekt takich działań jest natychmiastowy, lecz krótkotrwały. Nie można liczyć na to, że promocja sprzedaży zwiększy sprzedaż danego produktu już na stałe. Po zakończeniu akcji promocyjnej należy oczekiwać powrotu do tej sytuacji, która miała miejsce przed rozpoczęciem działań promocyjnych.

Promocja sprzedaży, a cele długookresowe

Cele długookresowe wymagają skorzystania z innych rozwiązań. Promocja sprzedaży stosowana jest wobec wybranych produktów danej firmy, a w szczególności tych, które sprzedają się najsłabiej i których sprzedaż wymaga dodatkowego wsparcia. Za pomocą określonych środków promocja sprzedaży może zachęcić klientów do dokonania zakupu produktu, którego normalnie nigdy by nie kupili. Za pomocą dodatkowych korzyści można zachęcić kupujących do wybrania takiego właśnie produktu - to dzięki nim produkt staje się w oczach klientów atrakcyjny, choć jest to oczywiście spowodowane nie tyle samym produktem, co korzyściami wynikającymi z faktu jego zakupienia.

Wybór środków promocji sprzedaży

Ważny jest tu staranny wybór środków promocji, które mają zostać odebrane przez klientów jako coś wyjątkowego. Promocja sprzedaży to przede wszystkim szybkie efekty i zwiększenie sprzedaży danego produktu w krótkim okresie czasu. Świetnie sprawdza się w sprzedaży towarów „trudnych” z punktu widzenia przedsiębiorstwa oraz w przypadku, gdy potrzebna jest skuteczna strategia na szybką i skuteczną rywalizację z konkurencją. Aby osiągnąć taki efekt w promocji sprzedaży korzysta się z różnych środków. Często są to zabiegi związane z polityką ceną. Liczne przeceny oraz rabaty zwiększają znacznie zainteresowanie klientów produktem, którego zazwyczaj nie kupują. Można w promocji sprzedaży wykorzystać również degustacje oraz pokazy, świetnie sprawdzają się również takie rozwiązania, jak organizacja loterii i konkursów.